středa, května 10, 2006

Hrabě Monte Christo

Hrabě Monte Christo - to je moje slabá stránka od té chvíle, co jsem jako malá holka přečetla knihu od Alexandra Dumase. A jistě nejsem sama v náklonnosti k tomuto romantickému příběhu o lásce a zradě, jinak by nebyl tolikrát zfilmován. Kolikrát? To se podržte, udajně 31 x, poprvé v roce 1908. Osobně jsem shlédla verzi z roku 1955, kde Edmonda Dantese představoval populární Jean Marais, potom dílo z roku 1975 ve stejné roli s Richardem Chamberlainem a čtyřdílnou televizní ataptaci s Gérardem Depardieu. Nevylučuji, že jsem viděla i nějaké jiné provedení, ale pokud ano, muselo mi připadat tak chabé, že se na to nepamatuji. Ani ta ostatní pojetí mne příliš neuspokojila. Adaptace z roku 55 byla přesným přepisem knihy a v době české premiéry okouzlila moji matku. Já film viděla asi po patnácti létech a zdál se mi značně staromódní. Richarda Chmberlaina miluji a připadal mi nedostižný v Ptácích v trní, Gérarda Depardieu zbožňuji snad v každé roli, ale jako Edmond Dantés se mi nelíbil ani jeden. Ostatně i tyto dvě verze víceméně fádně kopírovaly román. Jistě, lze na to nahlížet tak, že natolik známá a populární předloha je svatá a nepřipouští odchylky. Normálně to tvrdím také, ale není v tomto případě výsledek trošičku nudný? Proto mne mile překvapila (snad úplně poslední) filmová verze z roku 2001, vytvořená filmařským týmem Velké Británie a USA (v hlavní roli Jim Claviezel). Tvůrci neváhali ponechat základní kostru příběhu a přitom hodně změnit. Například zrádce Fernand Mondego není rybář, ale od začátku urozený hrabě Fernand de Morcerf, svazek Mercedes a Edmonda byl nezpochybnitelně konzumován, takže ku konci filmu se nikdo nediví, že mladý Albert není synem hraběte Morcerfa, ale Edmondovým(ostatně vnímaví diváci to pochopí mnohem dřív, když je jasně řečeno, že po zprávě o Edmondově smrti se Mercedes za jeho soka provdala do jednoho měsíce), mnohé postavy ve filmu docela schází a tak by se dalo pokračovat donekonečna. Americky akční pozměnění ovšem kupodivu klasickému příběhu neublížilo. No, kdyby se tvůrcům všechny změny dařily jako v tomto případě, proč ne!