pondělí, října 08, 2007

Muž ze západu

Mám ráda westerny, tím se nijak netajím. Některé jsou povedené víc, některé méně, to je jako u všech žánrů. K těm povedeným bych řadila film Muž ze západu, v hlavní roli s Gary Cooperem. Režisér William Willer mohl klidně film nazvat i Legena o vzniku Texasu. Na začátku bylo pár průkopníků a jejich nově založené farmy, později vzniklo maličké městečko a v něm se zmocnil vlády notorický opilec coby samozvaný soudce, se suitou sobě podobných. Že jejich soudy bývají často nespravedlivé není třeba ani říkat. Fred se do příběhu dostal vlastně náhodně - chtějí ho tu oběsit, že ukradl koně. A asi by trestu neušel, třebaže koně pouze koupil a vůbec netušil, že je kradený. Exekuci však naruší rozčílená farmářská dcera Jeanette, která sice tuší, že k místním soudcům se odvolává marně, nicméně když ve věčné válce farmářů proti dobytkářům její rodina prohrává, nemá prostě jinou možnost. Tak začíná příběh, v němž se osamělý muž postaví proti zákonem posvěcené nespravedlnosti a nakonec si ještě získá dívku, která se mu na první pohled zalíbila. Než jsem začala o tomto filmu psát, chtěla jsem si osvěžit paměť na internetu a skoro mi vyrazilo dech, že film (údajně z roku 1958) je tu v jednom článku připisován režiséru A. Mannovi a údajně jde o příběh muže, který má do městečka přivézt učitelku, na jejíž plat se obyvatelé složili, je ale nucen podstoupit s hrstkou lupičů boj o zlato. No nevím, silně pochybuji, že by existovali dva filmy stejného názvu a v obou hrál Gary Cooper. A já si jsem naprosto jistá, že tento film má děj, který jsem tu nastínila - svého času jsem byla veliký fimový fanda a obsah každého shlédnutého filmu jsem si stručně zapsala a doprovodila ho technickými údaji a fotografiemi - ostatně z tohoto zozsáhlého archívu právě dnes čerpám při svých filmových vzpomínkách. Takže člověk, který popsal děj o učitelce a boji o zlato nechť se vezme za nos a zapátrá, musí jít o jiný film. Možná časem objevím, o který, protože jsem si jistá, že něco takového jsem kdysi viděla i já.